Digital oppgaveglidning mellom statlig og kommunal sektor

2025 - pågående


Kunde:
KS Kommunesektorens organisasjon
Samarbeidspartner:
Rambøll, UiO og OsloMet


Staten leverer digitale løsninger som kommunal sektor bygger tjenester rundt eller på annen måte blir avhengige av – i sine tjenester til innbyggere og næringsliv. Digitaliseringen gjøre det også enklere å overføre oppgaver som staten tidligere har hatt ansvar for, til kommunene, nærmere brukerne. Dette er mange eksempler på dette, både i helsesektoren og i andre sektorer. Samarbeidet mellom staten og kommunal sektor er politisk ønsket, blant annet av hensyn til effektiv ressursbruk og vertikal tjenesteintegrasjon. Det er også et uttrykt mål i regjeringens digitaliseringsstrategi å integrere tjenestene på tvers av sektorer og forvaltningsnivåer, jf. ambisjonene om sammenhengende digitale tjenester. Men dette innebærer samtidig økt kompleksitet og noen mulige utfordringer.

Hva gjør vi?

Vi gjennomfører en FoU som prøver å belyse helheten i denne problematikken. Digitaliseringsstrategien og ønsket om brukerorientert tjenesteutvikling tilsier et tett samspill mellom staten og kommunal sektor, om utviklingen av nasjonal digital infrastruktur og “orkestrering” av dataøkosystemene og verdikjedene for digitale innbyggertjenester. Slik vi ser dette FoU-oppdraget er en relevant inngang om vi som nasjon har rigget oss tilstrekkelig for dette. Blant annet ser vi at ulike statlige sektorer nærmer seg temaet ganske ulikt, med ulike strategier for samhandlingen over forvaltningsnivåene, ulike styringsregimer og ulik grad av involvering av kommunal sektor i utviklingen av digital infrastruktur og innbyggertjenester. Vår analyse og anbefalinger vil foreligge i oktober 2025.

Previous
Previous

Evaluering av Norges deltakelse i Digital Europe-programmet

Next
Next

Inkludering i et digitalt samfunn