I Capto har vi som mål å være bidragsyter til samfunnsutviklingen, også utover enkeltbidragene for våre kunder. Innen rammene av lojalitetsplikt til de enkelte kundene våre vil vi dele de erfaringene vi gjør og våre syn på hvordan samfunnet og offentlig sektor kan utvikles videre. Vi setter også faglig påfyll og kunnskapsutvikling høyt på vår egen radar, og vi ønsker deling av innsikt og kunnskap som en sentral del av selskapskulturen.
Tid for en (mer) intelligent statsforvaltning?
De digitale systemene som vokser fram i offentlig sektor utfordrer det styringssystemet som råder i staten. Digitale løsninger går på tvers av sektorer og siloer, og resultatet er ofte svak koordinering.
Brukerorientering i offentlig sektor - reelle ambisjoner eller tomt prat?
Gjermund skriver i Stat og styring om hvor vanskelig brukerfokus og brukerorientering ser ut til å være i offentlig sektor, og stiller spørsmål ved om offentlig sektor forstår eller er innstilt på å forstå brukernes behov.
Sammenhengende digitale tjenester fra en usammenhengende offentlig sektor
Gjermund skriver i Stat og styring om arbeidet med sammenhengende digitale tjenester, som er et sentralt element i regjeringens digitaliseringsstrategi, og problematiserer rundt tilnærmingene.
Dynamisk nyttestyring - carpe diem!
Lars skriver på Digdirs nettsider om erfaringene med å tenke nytt rundt hvordan justeringer i styring, metodebruk og ledelsesprosesser kan bidra til store, statlige tiltak og utviklingsprogrammer kan bli bedre til å innovere og bidra til nødvendig digital transformasjon.
Noen momenter til diskusjonen om behovet for tverrfaglighet i forvaltningen
Gjermund skriver i Stat og styring om hvorfor tverrfaglighet er nødvendig, men vanskelig å få til i praksis, og gir noen råd til ledere om hvordan de kan bidra til å stimulere mer tverrfaglighet i egen virksomhet.