Vi har som mål å bidra i samfunnsutviklingen, også utover enkeltbidragene for våre kunder. Innen rammene av lojalitetsplikt til de enkelte kundene våre deler vi de erfaringer vi gjør og vårt syn på hvordan samfunnet og offentlig sektor kan utvikles videre. Vi har også faglig påfyll og kunnskapsutvikling høyt på vår egen radar, og har deling av innsikt og kunnskap som sentral del av vår selskapskultur.
Her er noe av det vi ønsker å dele

Orkestrering av digitale økosystemer
Vi skriver i Stat & styring om samarbeidende digitale økosystemer, hvordan de kan orkestreres og hvordan slik orkestrering kan integreres i den tradisjonelle styringen i offentlig sektor.

Kunnskapsgrunnlag og anbefalinger om sky og skytjenester
På oppdrag for IKT Norge har Capto utarbeidet et omfattende kunnskapsgrunnlag om sky og skytjenester - for et mer robust digitalt Norge.

Statsforvaltningens KI-reise: Hvorfor er den så vanskelig?
Regjeringen har hatt høye ambisjoner med statsforvaltningens bruk av kunstig intelligens. Men det går sakte. Gjermund skriver i Stat & styring om hvor krevende implementeringen av KI i staten er, og hvorfor det må være slik.

Klimafotavtrykk, dobbeltmoral og innsiktsbehov
Statsforvaltningen må være på ballen når det gjelder innsats for å redusere eget klimafotavtrykk. Dette handler både om å tilegne seg kunnskap, om å sette mål og om - for den enkelte virksomhet - å jobbe målrettet for å nå disse. Mye tyder imidlertid på at staten ennå ikke har fått opp farten.

Forvaltningsutvikling i en digital tid: er det behov for en mer helhetlig og integrert faglighet?
I denne artikkelen setter vi søkelyset på om staten - i en digital tid - er organisert for å se behovene for forvaltningsutvikling i helhet og sammenheng.

Strategiprosessen og strategien som styringsdokument: noen tanker om behov for fornyelse
I Stat & styring skriver vi om at statlige strategier som fenomen og politisk instrument lever videre, men at både de og strategiprosessene må moderniseres.

Brukerorientering i offentlig sektor - reelle ambisjoner eller tomt prat?
Gjermund skriver i Stat & styring om hvor vanskelig brukerfokus og brukerorientering ser ut til å være i offentlig sektor, og stiller spørsmål ved om offentlig sektor forstår eller er innstilt på å forstå brukernes behov.

Dynamisk nyttestyring - carpe diem!
Lars skriver på Digdirs nettsider om erfaringene med å tenke nytt rundt hvordan justeringer i styring, metodebruk og ledelsesprosesser kan bidra til store, statlige tiltak og utviklingsprogrammer kan bli bedre til å innovere og bidra til nødvendig digital transformasjon.

Noen momenter til diskusjonen om behovet for tverrfaglighet i forvaltningen
Gjermund skriver i Stat og styring om hvorfor tverrfaglighet er nødvendig, men vanskelig å få til i praksis, og gir noen råd til ledere om hvordan de kan bidra til å stimulere mer tverrfaglighet i egen virksomhet.

Tid for en (mer) intelligent statsforvaltning?
De digitale systemene som vokser fram i offentlig sektor utfordrer det styringssystemet som råder i staten. Digitale løsninger går på tvers av sektorer og siloer, og resultatet er ofte svak koordinering.

Sammenhengende digitale tjenester fra en usammenhengende offentlig sektor
Gjermund skriver i Stat og styring om arbeidet med sammenhengende digitale tjenester, som er et sentralt element i regjeringens digitaliseringsstrategi, og problematiserer rundt tilnærmingene.