Tverrsektoriell styring og utvikling av sammenhengende tjenester – hvordan lykkes vi?
2022-2023
Kunde:
Skatteetaten, NAV og Brønnøysundregstrene
Samarbeidspartnere:
Rambøll, Halogen og Agenda Kaupang
Framtidens innkreving har fått et rammeverk for dynamisk nyttestyring, hvor elementer allerede brukes i den løpende styringen av programmet. Rammeverket har skapt mye interesse i øvrig forvaltning, og vi er i dialog med Hdir og Cyberforsvaret rundt å ta det i bruk. Caset er nominert av Digdir og DOGA til OECD Observatory for Public Innovation (OPSI) sitt case-bibliotek i 2023 – som årlig inviterer til en internasjonal konkurranse for å vise fram banebrytende innovasjonsarbeid i offentlig sektor. Dette er en av Norges 2023-nominasjoner.
Hva var utfordringen?
Ved inngangen til et svært omfattende og tverrsektorielt program (Fremtidens innkreving) hadde aktørene behov for å identifisere en praksis som forener behovene for kontroll, ledelse, kvalitet og innovasjon – og med det en tverrsektoriell arbeidsform som fremmer digital transformasjon
Hva gjorde vi?
I oppdraget ble arbeids-, utviklings- og styringspraksis i de ulike virksomhetene og i programmet grundig kartlagt. Innsikt rundt stryingsbehov ble kartlagt i de berørte departementene
Det er gjennomført en rekke intervjuer med enkeltpersoner og grupper, fra prosjektene og team i etatene til etatsstyrer og regelverkseiere i berørte departementer.
Gjennom hyppige arbeidsmøter med den tverrsektorielle prosjektgruppen identifiseres både hindre og beste praksis. Gjennom sesjoner på konferanser og gjennom nettverk som D-box og Digdir har ble erfaringer og anbefalinger testet på en bred målgruppe i hele offentlig sektor.
Rammeverket for tjenesten ble utviklet gjennom hyppige tester av delkonsepter, både med prosjektgruppen og gjennom eksperimenter hvor deltakere i programmet ble eksponert for ny praksis.