Tverrsektoriell styring og utvikling av sammenhengende tjenester – hvordan lykkes vi?

2022-2023


Kunde:
Skatteetaten, NAV og Brønnøysundregstrene
Samarbeidspartnere:
Rambøll, Halogen og Agenda Kaupang


Framtidens innkreving har fått et rammeverk for dynamisk nyttestyring, hvor elementer allerede brukes i den løpende styringen av programmet. Rammeverket har skapt mye interesse i øvrig forvaltning, og vi er i dialog med Hdir og Cyberforsvaret rundt å ta det i bruk. Caset er nominert av Digdir og DOGA til OECD Observatory for Public Innovation (OPSI) sitt case-bibliotek i 2023 – som årlig inviterer til en internasjonal konkurranse for å vise fram banebrytende innovasjonsarbeid i offentlig sektor. Dette er en av Norges 2023-nominasjoner.

Hva var utfordringen?

Ved inngangen til et svært omfattende og tverrsektorielt program (Fremtidens innkreving) hadde aktørene behov for å identifisere en praksis som forener behovene for kontroll, ledelse, kvalitet og innovasjon – og med det en tverrsektoriell arbeidsform som fremmer digital transformasjon

Hva gjorde vi?

I oppdraget ble arbeids-, utviklings- og styringspraksis i de ulike virksomhetene og i programmet grundig kartlagt. Innsikt rundt stryingsbehov ble kartlagt i de berørte departementene

Det er gjennomført en rekke intervjuer med enkeltpersoner og grupper, fra prosjektene og team i etatene til etatsstyrer og regelverkseiere i berørte departementer.

Gjennom hyppige arbeidsmøter med den tverrsektorielle prosjektgruppen identifiseres både hindre og beste praksis. Gjennom sesjoner på konferanser og gjennom nettverk som D-box og Digdir har ble erfaringer og anbefalinger testet på en bred målgruppe i hele offentlig sektor.

Rammeverket for tjenesten ble utviklet gjennom hyppige tester av delkonsepter, både med prosjektgruppen og gjennom eksperimenter hvor deltakere i programmet ble eksponert for ny praksis.

Comte Bureau

Comte Bureau help you innovate and create better services, products and environments. We firmly believe that it’s possible to create value for clients, and at the same time shape the future in a responsible way.

We are an interdisciplinary team consisting of social scientists, architects, graphic designers, service designers, product designers and business consultants. And whether the goal is to rethink a public service, improve a brand concept or design a space we use the same approach which start with a deep understanding of people - followed by a development of solutions responding to their needs.

Our unique combo of competence allows us to develop customer experiences within a wide range of businesses. And through collaboration, innovation and creativity we want to inspire people to adopt new behaviors that can have a positive impact on our surroundings.

https://comte.no/
Previous
Previous

Oppdragslaboratoriet

Next
Next

Vidsyn – et leder-utviklingsprogram for statsforvalterne